Facebook Twitter Instagram YouTube flickr 

Seu electronica

Donació a l’IEI del fons de l’artista i investigador Josep Maria Miró Rosinach i inauguració de l’exposició del ‘pintor de la Segarra’

El fons està format per 554 rodets de negatius i 455 rodets de diapositives de 35 mm i de 6x6. També hi ha més de 6.000 fotografies en paper i 162 carpetes amb documentació diversa

El Servei d’Audiovisuals de l’Institut d’Estudis Ilerdencs ha rebut aquest dimecres la donació del fons fotogràfic de l’artista i investigador Josep Maria Miró Rosinach de mans de la seva vídua, Josefina Magriñá. L’acte ha estat presidit per la vicepresidenta de l’IEI, Rosa Pujol, i ha coincidit amb la inauguració de l’exposició ‘Josep M. Miró Rosinach, el pintor de la Segarra’ que restarà oberta a la Sala Montsuar fins el dia 17 de juny.

El volum del fons consta de 554 rodets de negatius i 455 rodets de diapositives de 35mm i de 6x6. També hi ha més de 6.000 fotografies en paper i 162 carpetes amb documentació diversa (articles, fotolits, reculls de diaris, esborranys dels seus llibres, anotacions, correspondència,...).

Compta amb una interessant mostra de fotografies de gran qualitat, que constitueixen una finestra en el temps, ancorada bàsicament, en les dècades dels anys seixantes i setantes del segle XX.

Conceptualment, i segons l’expert en l’obra de Miró Rosinach, el president del Grup de Recerques de les Terres de Ponent, Miquel Torres, el volum d’aquest fons és compon principalment de cinc grups o conceptes fotogràfics ben definits, sobre els quals es pot estructurar una primera classificació temàtica: la fotografia aplicada al tecno-art; la fotografia etnogràfica d’àmbit rural; la fotografia etnogràfica de caire folklorista; la fotografia arqueològica i la fotografia historicista.

El fons, tan fotogràfic com documental, ha estat instal·lat en material de conservació adequat per a la seva preservació i ha estat inventariat en una base de dades que possibilitarà la recerca del material als investigadors.

Pel que fa a l’exposició, les pintures de Miró, amb les seves pinzellades dures, amb els ocres dominants, amb una gamma de colors intensos i foscos, recullen magistralment la duresa i l’aspror dels paisatges de la Segarra, de la seva gent i de les seves coses.

Josep M. Miró Rosinach neix a Barcelona l’any 1925, però desenvolupa la seva vida professional molt centrat en la comarca de la Segarra, d’on eren els seus avis, amb un especial interès en la ribera del riu Corb i la petita vall de Maldanell. Es tracta d’un artista que va investigar en diferents àmbits com l´arqueologia rural i medieval, la història de l´art, i l´estudi de la religiositat primitiva i popular. Va publicar estudis com: ‘Maldà, recull de treballs històrics’ (1982); Cupuliformes, regatons i receptacles d’ofrenes. Assaig d’interpretació d’un món enigmàtic (2003); publicacions al butlletí del Museu Arqueològic de Barcelona; aportacions sobre grafits i inscultures; l’estudi ‘Esteles funeràries discoïdals de la Segarra. Aproximació a un significat simbòlic’ (1986); ‘La portalada romànica de l’església parroquial de Verdú. Estudi d´interpretació iconogràfica i simbólica’; o aportacions destacades al coneixement de la repoblació de la Segarra, a les construccions senyorials d´aquesta zona, o a la morfologia natural d´aquest territori.