Facebook Twitter Instagram YouTube flickr 

Seu electronica

L’obra de Joan Pallé, guanyador del premi Larva 2017, arriba a l’Institut d’Estudis Ilerdencs sota el nom de ‘Negat iveland’

L’exposició, que es podrà veure fins al 3 de febrer a la Sala Gòtica de l’IEI, ha estat inaugurada per l’assessor cultural de la Diputació de Lleida, Antoni Balasch, que ha destacat que el premi Larva és “una finestra a les primeres oportunitats”

La Sala Gòtica de l’Institut d’Estudis Ilerdencs acull des d’aquest vespre l’exposició ‘Negat iveland’, de Joan Pallé, Premi Larva 2017. La mostra, que es podrà veure fins al 3 de febrer, ha estat inaugurada en un acte en què han intervingut Antoni Balasch, assessor cultural de la Diputació de Lleida, i el mateix artista.

En la seva intervenció, Balasch ha recordat que la mostra recull l’obra del guanyador del premi Larva 2017, la Biennal d'Arts Plàstiques i Visuals de l'IEI, un guardó que representa “una finestra a les primeres oportunitats” per aquells artistes que encara no s’han manifestat mai o han tingut poques oportunitats de fer-ho, tot plegat amb el repte de donar veu a “la recerca i difusió de nous talents artístics, emergents o poc consolidats, i el foment i la creativitat i les iniciatives artístiques dins el territori”. La intenció no és guardonar obres concretes sinó talents amb un potencial que el jurat consideri susceptibles de rebre un impuls, com és el cas de Joan Pallé.

Joan Pallé (Lleida, 1989) és llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona. El 2017 rep un premi d'artista resident a Fabra i Coats (Barcelona) a través del programa de residència Sant Andreu Contemporani. Ha rebut una beca Erasmus per estudiar a la Universitat de Middlesex, a Londres. En els últims anys ha obtingut ajudes a la producció del Centre d'Art la Panera, Roca Umbert Fàbrica de Creació, i una beca de residència i producció de ‘Homessesions’. També un ajut d'investigació de la Sala d'Art Jove (Generalitat de Catalunya) i el MACBA. El seu treball ha estat seleccionat per a la Jove Biennal Europea. És un dels artistes seleccionats del projecte Javelina, impulsat pel Centre d’Art la Panera i l’IEI. La seva obra es relaciona amb la teoria crítica mitjançant l'ús d'imatges visuals hegemòniques de manera irònica o subversiva i introduint referències de la cultura subterrània.

Pel que fa a l’exposició, en el seu llibre ‘La sociedad del cansancio’, el filòsof sudcoreà Byung-Chul Han parla d’una societat contemporània definida per l’excés de positivitat. En aquesta societat, ideals de vida com ara “sigues tu mateix!”, “realitza’t!” o “tingues una vida satisfactòria!” són el que defineix la ideologia dominant, articulada a través de la figura del treballador auto-explotat. Aquesta societat en què l’excés de positivitat es converteix en eina de control social substitueix al model de societat disciplinària de la què ens parlava Focault.

D’altra banda, Zizek ens mostra en el seu vídeo-assaig ‘The pervert’s guide to cinema’, la pel·lícula ‘They live’, per parlar-nos d’aquesta ideologia de la positivitat com quelcom tan integrat en la nostra vida que no som capaços d’identificar -quan una conducta es normalitza, es torna invisible, diu Focault- i de l’experiència dolorosa i negativa que representa agafar consciència de com aquest sistema de control opera (freedom horts).

En relació a això, l’exposició ‘Negat iveland’ és un exercici estètic que busca obrir esquerdes en la superfície d’aquest discurs dominant a través d’imatges de negativitat, intensitat i violència en un espai públic sobresaturat de positivitat.